Bij Regionale Huisartsenpost (HAP) Drechtsteden zijn ongeveer 120 huisartsen aangesloten uit de regio Drechtsteden. Naast de aangesloten huisartsen is ook een groep gecontracteerde huisartsen zonder eigen praktijk werkzaam op de huisartsenpost. Samen leveren zij spoedeisende huisartsenhulp in de avond, nacht, weekenden en op feestdagen. In het verzorgingsgebied wordt zorg geleverd aan ca. 285.000 patiënten. De HAP Drechtsteden heeft een gedeelde ingang met de Spoedeisende Hulp van het Albert Schweitzer ziekenhuis te Dordrecht. Voor de telefonische bereikbaarheid liftte de huisartsenpost mee op de telefonieinrichting van het ziekenhuis.
De HAP Drechtsteden maakt gebruik van een eigen IT-zorgomgeving, waardoor het nu mogelijk is om cloudtelefonie af te nemen. Gerard Olde Olthof, Founder Vcare: “Het is vandaag de dag noodzakelijk dat een huisartsenpost zoals Drechtsteden, met maar liefst 50 triagisten in dienst, gebruik kan maken van de voordelen die cloudtelefonie biedt. Met het Vcare telefonieplatform en de bijhorende zorgapplicaties zullen de medewerkers van de huisartsenpost veel efficiënter kunnen werken.”
Directeur HAP Drechtsteden
Met de implementatie van Vcare high secure telefonieplatform heeft huisartsenpost zijn telefonische bereikbaarheid nu volledig in eigen beheer. Deze is nu ingericht volgens alle eisen van een huisartsenpost en rekening houdend met de nieuwste wetgeving rond privacy. De verschillende Vcare zorgapplicaties zorgen ieder voor een eigen meerwaarde.
Zo weet HAP Drechtsteden dankzij de Vcare Reporter dat er maandelijks gemiddeld 9000 inkomende oproepen zijn waarvan zo’n 350 spoedoproepen. De Reporter licht alle data gedetailleerd uit en aan de hand van deze informatie kan er een optimale personele bezetting ingericht worden. Met Vcare Mobile Connect is nu ook al het telefoonverkeer van het mobiele personeel, zoals artsen en chauffeurs, geïntegreerd in het totale Vcare platform. Zo kunnen deze ambulante medewerkers integraal bellen vanuit de centrale telefonieomgeving. Met alle voordelen in coördinatie, rapportage en kostenbeheer. En één centraal en herkenbaar nummer voor patiënten, zonder vrijgave van persoonlijke mobiele nummers.
Alle triagisten hebben een opleiding gekregen van een dedicated Vcare-trainer en maandelijks worden er consultancymomenten ingepland waarbij ook de vaste IT-partner van HAP Drechtsteden – ITPcare – aansluit. Zodoende kunnen voortgang, toekomstwensen en bijkomende vragen snel en accuraat opgevolgd worden.