In Bilthoven is het Zorg Coördinatie Centrum (ZCC) Midden Nederland gevestigd. Deze multidisciplinaire organisatie huist verschillende zorgpartners die intensief met elkaar samenwerken. Omdat er veel gewerkt wordt op flexplekken, ontstond de wens om flexibel te kunnen inloggen op Vcare toestellen. We spraken met Martin Udo, projectmanager ICT bij het ZCC, over de ontwikkeling en het gebruik van de nieuwe functionaliteit Flexibel inloggen.
Toen het ZCC opstartte kwamen ze verschillende uitdagingen tegen omtrent telefonie. Van ICT zijn we allemaal gewend dat je op elke computer kunt inloggen voor je mail, maar met telefonie was dit nog ingewikkeld. Martin vertelt: “De huisartsenposten die bij ons in het ZCC kwamen, werkten al met Vcare. Hierdoor had elke organisatie een eigen inlog en een fysiek gekoppeld telefoontoestel. Een telefoontoestel – werkplek – kon dus alleen gebruikt worden door werknemers van een specifieke organisatie. Hierdoor misten we echt flexibele werkplekken. Bij ons ontstond de volgende vraag: Hoe faciliteren we dat collega’s gebeld kunnen worden via het juiste nummer, ongeacht de werkplek?”
Projectmanager ICT ZCC Midden-Nederland
Om hier een oplossing voor te vinden is Martin een traject ingegaan met Tom Waanders, manager productontwikkeling bij Vcare. Martin vertelt verder: “Ik wilde dat een toestel gebruikt zou kunnen worden door meerdere organisaties. Dan moet je dus kunnen inloggen op het telefoontoestel om gekoppeld te worden aan de juiste organisatie: Flexibel inloggen dus.”
Samen met het ZCC is Vcare aan de slag gegaan met het bouwen en testen van Flexibel inloggen. Martin vertelt: “Zoals bij testen hoort kwamen we wat schoonheidsfoutjes tegen, maar als eindgebruiker wil ik bijdragen aan de oplossing. Dus werkte ik constructief met Vcare samen om ook deze punten op te lossen. Wat niet werkt kun je altijd oplossen”. Is zijn overtuiging. Hij gaat verder: “Het feit dat ik fysiek aanwezig ben bij het ZCC maakt dat ik goed kan vertellen en kan laten zien wat mijn collega’s daar nodig hebben.”
Niet alles verliep soepel. Vcare was soms te optimistisch met betrekking tot de planning, waardoor deadlines niet altijd gehaald werden. Martins ervaring: “Daar moet ik wel over zeggen dat ik heel goed op de hoogte ben gehouden. Ik kan het erg waarderen dat de communicatie en de voortgangsberichtgeving helder waren en goed gingen. Ondanks dat het voor mij niet was wat ik wilde horen; vertraging. Tegelijkertijd hebben de mensen met wie ik heb gesproken daadwerkelijk geluisterd naar mijn wensen. Dat is erg prettig, gehoord worden!”
Ondertussen is flexibel inloggen gerealiseerd. “Nu kunnen we optimaal gebruik maken van de werkplekken. Daar komt bij dat ik iedere partij die een werkplek in het ZCC wil hebben een werkplek kan bieden, mits de IT in de cloud staat en de telefonie via Vcare gaat. Onze werkplekken zijn nu écht flexibel.” Medewerkers kunnen op hun flexplek met een code inloggen op het aanwezige telefoontoestel. Medewerkers ontvangen een 6-cijferige code die ze intoetsen op hun telefoontoestel. Daarna kunnen medewerkers gelijk aan de slag.